skrapt läge

Häromdagen köpte jag en trisslott. Detta kan numera refereras till så som ”tragisk tidspunkt 1”. På denna trisslott vann jag 50 spänn. (50 x 1, för er inbitna) Detta kan numera refereras till som ”det minst tragiska i denna korta historia”. Jag lever i den tron att alla pengar man vinner på en trisslott, upp till och med vinstsumman 100kr, skall spenderas på nya trisslotter, så idag på väg till skolan stannade jag på ICA för att få två nya lotter. ”Lycka till!” sa tjejen bakom kassan när jag gick. För i helvete, tänkte jag, ropar stadens alla heroinhandlare ”ha det så kult!” efter sina kunder kanske? Jag är snart 27 och köper två trisslotter på väg till skolan. Tjejen bakom kassan, inser du inte att något är fel? Lotterna stoppade jag, tillsammans med plånboken, i jackfickan på min gråa, morfarsärvda duffel.

Inget av det ovannämnda är någonting som jag egentligen känner att jag måste, borde eller kommer att skämmas över, om det inte vore för det faktum att jag senare under dagen, med min gråa jacka uppknäppt på bästa lodismanér, sliter upp plånboken ur fickan på väg in i universitetsbibliotekets innandömen och således tappar mina lotter på golvet. En lott en halvmeter till vänster och en lott en halvmeter till höger. Instinktivt slänger jag mig ner på golvet samtidigt som jag försöker ursäkta det blotta faktum att jag har, inte en, utan två trisslotter i fickan en vanligt sketen onsdag. Det slutar med att jag står nerböjd i en dörröppning med en arm spretandes åt varje håll, och på så sätt effektivt blockerande all trafik genom dörröppningen, bärandes vad som, i min nerböjda ställning ser mer ut som min bostad än min jacka, muttrandes ”åhrgh, hääär var det trisslotter nngghhhh”.

Total vinst på de två lotterna: 0 kr.

Det här inlägget postades i Okategoriserade och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

